ازدواج

ازدواج

وبلاگی پیرامون مشکلات جنسی
ازدواج

ازدواج

وبلاگی پیرامون مشکلات جنسی

بررسی مقایسهای نیازهای آموزشی بهداشت جنسی و ....

پورمرزی داوود ، ریماز شهناز ،، السادات مرقاتی خویی عفت ، رازی مریم ، شکوهی مصطفی

 

نوع مطالعه: پژوهشی | موضوع مقاله: اپیدمیولوژی 

 

  زمینه و هدف : ازدواج پدیده ای است که ماهیت نیازهای بهداشت جنسی و باروری را تغییر می دهد. عدم توجه به ماهیت متفاوت نیازهای بهداشت جنسی و باروری در موقعیت‌های مختلف از اثر بخشی برنامه های آموزشی در این حیطه می‌کاهد. هدف از این مطالعه گزارش نیازهای آموزشی و مقایسه میزان نیاز به آموزش در حیطه بهداشت جنسی و باروری جوانان در دو موقعیت قبل و بعد از ازدواج می باشد.

  یافته‌ها : میانگین نمره نیاز به آموزش قبل از ازدواج و بعد از ازدواج به ترتیب 95/0 ± 56/3 و 82/0 ± 72 /3 بود بعد از ازدواج میزان نیاز به آموزش افزایش پیدا کرده بود ولی این افزایشاز نظر آماری معنی دار نبود ( 096/0= p-value ). مهم ترین موضوع آموزشی قبل از ازدواج "سلامت در روابط جنسی" و بعد از ازدواج " بهترین شرایط جسمی، روانی و اجتماعی زن و مرد برای شروع بارداری" بود.

  نتیجه گیری: یافته ها ی این مطالعه پیشنهاد می کند که محتوای آموزشی متناسب با نیازهای بهداشت جنسی و باروری جوانان با در نظر داشتن موقعیت فرهنگی و اجتماعی آنان طراحی و اجرا شود.

 

منبع : http://rjms.tums.ac.ir/browse.php?a_id=2440&sid=1&slc_lang=fa

بررسی مقایسهاینیازهای آموزشی بهداشت جنسی و باروری جوانان در دو موقعیت قبل و بعد از ازدواج، تهران1390

بررسی انتقادی تشخیص هاوسیاست گذاری هادرمسایل خانواده وازدواج

قانعی راد محمدامین، عزلتی مقدم فاطمه

پژوهش های انجام شده از وجود بحران خانواده و ازدواج حکایت می کنند. این نوشتار تاثیر سیاست گذاری بخش عمومی در ایجاد و تداوم این بحران را بررسی می کند. هدف اصلی این مقاله ارزیابی انتقادی دیدگاه های مرتبط با تشخیص و شناخت مسایل خانواده و ازدواج و نیز سیاست ها و برنامه های بخش عمومی مرتبط با مسایل مزبور می باشد. چارچوب انتقادی و تحلیلی این مقاله از دیدگاه هابرماس درباره مستعمره ساختن زیست جهان به وسیله نظام اجتماعی اقتباس شده است. بر مبنای دیدگاه نظری این مقاله، رسانه ای شدن خانواده و تبدیل آن به محیطی برای انتقال پیام های اقتصادی و سیاسی به تضعیف و زوال نهاد خانواده انجامیده است و بخش زیادی از مشکلات کنونی خانواده و ازدواج را می توان با چنین چشم اندازی درک کرد. داده ها و اطلاعات موردنیاز از طریق تحلیل محتوای مطالعات انجام شده در مورد خانواده و نیز اسناد قانونی و سیاست ها و برنامه های موجود، فراهم می گردد. بخش پایانی این مقاله با استفاده از دستاوردهای انتقادی مطالعه، در برابر رویکرد دولت محور موجود، رویکرد سیاسی جایگزینی را ارایه می دهد. بر مبنای داعیه این مقاله، با توجه به سرشت فرهنگی و اجتماعی خانواده، رویکرد سیاستی جامعه محور، به شیوه موثرتری می تواند به تامین پایداری خانواده در عرصه های بازتولید فرهنگی، همبستگی خانواده و کارکرد جامعه پذیری آن کمک کند.

منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/26713890106.pdf

بررسی اثر بخشی طرح تایم (غنی سازی ازدواج) بر رضایت زناشویی زوج ه

عدالتی شاطری زهره,آقامحمدیان شعرباف حمیدرضا,مدرس غروی مرتضی,حسن آبادی حسین

زمینه و هدف: اگرچه ازدواج یکی از مهمترین تصمیمات زندگی هر فرد است، اما زوج ها معمولا وقت و انرژی صرف آماده شدن برای ورود به این رابطه نمی کنند و بسیاری از زوج ها در همان سالهای اول ازدواج خود تعارضات زناشویی قابل توجهی تجربه می کنند. از آنجا که نابسامانی ارتباط زناشویی با بسیاری پیامدهای طولانی مدت جسمی و روانی مرتبط است، پیشگیری از این عواقب آسیب زا جزء اولویتهای روانشناسان و متخصصان حیطه سلامت شده است. یکی از رویکردهای پر کاربرد و معروف در این زمینه غنی سازی ازدواج است. غنی سازی ازدواج رویکردی است آموزشی با هدف ارتقا ارتباط زوج ها، که تلاش می کند زوج ها را نسبت به خودشان و همسرشان آگاه سازد، همدلی و صمیمیت را تقویت نماید، و مهارتهای ارتباط کارآمد و حل مساله آنها را گسترش دهد. در این مقاله سودمندی یکی از برنامه های غنی سازی ازدواج بر روی زوج های ایرانی ارزیابی شده است.

یافته ها: نتایج حاکی از عدم تغییر نمرات گروه کنترل در مقیاس ها طی مدت مطالعه بود. در حالی که نمرات گروه آزمایش بهبود معناداری در پس آزمون داشت و این بهبود تا مرحله پیگیری نیز حفظ شده بود، هم در مقیاس انریچ و هم در مقیاس داس (P<0.001).

نتیجه گیری: یافته های این پژوهش سودمندی آموزش های برنامه غنی سازی ازدواج در افزایش رضایت مندی زناشویی در نمونه ای از زوج های ایرانی را تایید می کند.

منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/66713885410.pdf

اهل تسنن و ازدواج مسیار

صادقی محمد

ازدواج مسیار نوعی ازدواج است که در سال های اخیر در برخی از کشورهای اسلامی رواج یافته و مورد استقبال عده ای از زنان و مردان عرب واقع شده است. از آنجا که اهل تسنن ازدواج موقت را مشروع نمی دانند؛ برای پاسخ به نیازهای برخی از مردان و زنان جوان ازدواج مسیار را مطرح نموده اند. مسیار، نوعی ازدواج دایم است که در آن شرط می شود، زن حق نفقه و همخوابگی نداشته و شوهر مختار است، هر وقت بخواهد نزد زن برود. زن نیز در زندگی خود آزاد بوده و مرد نسبت به وی ریاست و مدیریتی ندارد. نکته مهم این است که در این ازدواج تعادلی بین حقوق و تکالیف زوجین نمی باشد و زنان از بلاتکلیفی بیشتری رنج می برند، در این نوشتار شرایط ازدواج مسیار و ادله علمای موافق و مخالف اهل تسنن مورد نقد و بررسی قرار گرفته است

منبع : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/48713874007.pdf

میزان رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار و همسران آن

صادق مقدم لیلا,عسکری فریبا,معروضی پرویز,شمس هدایت اله,طهماسبی سیمین

دانشکده علوم پزشکی گناباد 

زمینه و هدف: ازدواج مهمترین تصمیم در زندگی محسوب می شود و حدود 95% از افراد در برهه ای از زمان ازدواج می کنند. در طول زندگی مشترک، متغیرهای گوناگونی بر نحوه ارتباط زوجین با یکدیگر تاثیر می گذارد. این متغیرها، رضایت یا عدم رضایت زن و شوهر را از روابط زناشویی به همراه دارند.

این پژوهش با هدف تعیین میزان رضایت از زندگی زناشویی در زنان شاغل و خانه دار و همسران آنها در شهر گناباد انجام شد.
روش تحقیق: در این پژوهش مقطعی و توصیفی- تحلیلی 25 زوج دارای همسر خانه دار و 25 زوج دارای همسر شاغل انتخاب شدند. داده ها با استفاده از پرسشنامه حاوی مشخصات فردی و پرسشنامه رضایت از زندگی زناشویی انریچ جمع آوری شدند؛

شد.
نتیجه گیری: بر اساس یافته های این مطالعه، به نظر می رسد بین رضایتمندی از زندگی زناشویی و وجوه مختلف آن در زنان شاغل و زنان خانه دار و همسران آنها با متغیرهای خاص ارتباط وجود دارد.  

منبع : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/65013850207.pdf