ازدواج

ازدواج

وبلاگی پیرامون مشکلات جنسی
ازدواج

ازدواج

وبلاگی پیرامون مشکلات جنسی

بررسی اقتصادی پیشگیری از انتقال هپاتیت B پیش از ازدواج در ایران


 

ادیبی پیمان,رضایی لشکاجانی محمدرضا,روشن دل دلناز,بهروز نگار,انصاری شاهین,ساجدنیا فرانک,صومی محمدحسین,شهراز سعید,زالی محمدرضا

  سابقه و هدف: از آنجایی که از یکی از روش های معمول انتقال هپاتیت B در ایران تماس جنسی است، جلوگیری از انتقال همسر به همسر، خصوصا در افراد در آستانه ازدواج و زمانی که آنها جهت انجام آزمایشات روتین قبل از ازدواج مراجعه می کنند، عاقلانه به نظر می رسد، در این مطالعه ما هزینه های انجام این نوع پیشگیری را مورد بررسی قرار داده ایم.

مواد و روشها: در این مطالعه یک مدل هزینه اثر بخشی (Cost-effectiveness) از دیدگاه سیستم بهداشتی و جامعه، شامل کلیه افرادی است که قبل از ازدواج مجبور به مراجعه برای انجام آزمایشات روتین قبل از ازدواج هستند، صورت گرفته است.

یافته ها: هزینه ای که جلوگیری از ابتلا هر نفر به هپاتیت مزمن B در استراتژی اول در بردارد1.675.500 ریال و در استراتژی دوم 1.633.200 ریال است.Sensitivity Analysis   نشان می دهد در هر حال استراتژی دوم ارزانتر از استراتژی اول می باشد. حداقل هزینه ای که یک بیمار مزمن کبدی باید داشته باشد تا استراتژی اول مقرون به صرفه باشد 11.170.00 ریال و برای استراتژی دوم 10.888.000 ریال است.

نتیجه گیری: با توجه به اینکه به نظر می رسد، هزینه ای که بیمار مزمن کبدی در طول عمر دارد، بسیار بیشتر از آستانه ای است که ما در مطالعه خود محاسبه کرده ایم، این نوع پیشگیری برای ایران و کشورهایی که زمینه فرهنگی و اجتماعی آنها نزدیک به کشور ما باشد مفید و مقرون به صرفه اقتصادی باشد

منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/59813830309.pdf

تاثیر کلاس های مشاوره قبل از ازدواج بر نگرش مردان در شرف ازدواج

 

تاثیر کلاس های مشاوره قبل از ازدواج بر نگرش مردان در شرف ازدواج نسبت به بهداشت باروری


 وکیلیان کتایون,کرامت افسانه

  زمینه و هدف: برنامه های مشاوره قبل از ازدواج نقش مهمی در ارتقا کیفیت زندگی زوجین دارد.

مواد و روش کار: این مطالعه از نوع مقطعی تحلیلی بر روی 205 نمونه از مردان در شرف ازدواج انجام گرفت.

روش جمع آوری داده ها پرسشنامه نگرش مردان به مسوولیت پذیری نسبت به بهداشت باروری در 6 حیطه آن بود.

یافته ها: نتایج نشان داد میانگین نگرش مردان قبل از شرکت در کلاس 68.03±8.9 و بعد از شرکت 71.60±9.45 بود که تفاوت معنی داری نداشت (p>0.05).

نتیجه گیری: به نظر می رسد باید به نگرش مردان نسبت به مسوولیت پذیری زوجین در امور بهداشت باروری در این کلاس ها تاکید شود.

منبع : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/66513910118.pdf

سبک های ازدواج در سمک عیار


سبک های ازدواج در سمک عیار (بررسی برخی گزاره ها با رویکردهای فمینیستی)


 جعفرپور میلاد

موضوع این مقاله، بررسی تحلیل محتوای نه بن مایه، گونه و سبک مهم ازدواج در سمک عیار است. در این گونه ازدواج ها، پهلوان یا شاهزاده اغلب بیرون از سرزمین خویش همسری برمی گزیند و به همین منظور به سفر می رود. در این راه پس از انتخاب جفت خود، مقابل پدر دختر قرار می گیرد و با مخالفت او روبه رو می شود. سرانجام، پس از پشت سر گذاشتن رویدادها و آزمون هایی دشوار به کام می رسد. سبک پیوند در سمک عیار به گونه ای است که دختر، خود در مهرورزی و ازدواج پیش گام است. انواع کمیاب ترنج اندازی به سوی معشوق، دل باختگی در میدان جنگ، پیوند شرطی واسطه ای و آرمان شهری ازدواج نمونه های دیگری از سبک های ازدواج در سمک عیار است. در این بن مایه ها و سبک ها گاه برخی گزاره ها از یک سو پیوندهایی مشترک و نزدیک با رویکرد اجتماعی دارند و از سوی دیگر در تقابل با نظریه فمینیستی قرار می گیرند.

منبع : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/29813891203.pdf

بررسی رابطه سلامت عمومی و ازدواج مجدد مادران شاهد با اختلالات رو

بررسی رابطه سلامت عمومی و ازدواج مجدد مادران شاهد با اختلالات روانی دانشجویان شاهد


 خضرتاج رسول,خانجانی زینب,میرنسب میرمحمود,محمدامینی زرار


  پژوهش حاضر با هدف بررسی رابطه سلامت عمومی مادران و ازدواج مجدد مادران دانشجویان شاهد با ویژگی های شخصیتی بهنجار و نابهنجار دانشجویان شاهد و مقایسه با دانشجویان عادی انجام گرفته است . طرح این تحقیق توصیفی و کاربردی می باشد. جامعه آماری آن عبارت از کلیه فرزندان شاهد دانشجو است که در استان آ.غ در سال 88- 87 مشغول به تحصیل در دانشگاه بوده اند. نمونه آماری تحقیق شامل 110 نفر دانشجوی شاهد در دامنه سنی بین 20 تا 30 سال و 110 نفر مادران آنها و 110 نفر دانشجویان عادی از همان طیف سنی و 110 نفر مادران آنها که در کل نمونه 440 آزمودنی

 نتایج به دست آمده نشان داد بین اختلال روانی دانشجویان شاهد و عادی تفاوت معنادار آماری وجود ندارد. متغیر سلامت عمومی مادران شاهد، پیش بینی کننده اختلالات روانی دانشجویان شاهد است (p=0.001). سلامت عمومی مادران دانشجویان شاهد به طور معناداری کمتر از سلامت عمومی مادران دانشجویان عادی می باشد (p=0.001).


منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/6007413880404.pdf