ازدواج

ازدواج

وبلاگی پیرامون مشکلات جنسی
ازدواج

ازدواج

وبلاگی پیرامون مشکلات جنسی

نگرش مردم به ازدواج موقت


 احمدی خدابخش,براری مصطفی,سیداسماعیلی فتح اله

 

تحقیق حاضر با هدف بررسی نگرش مردم به ازدواج موقت انجام گرفته است.

در این تحقیق توصیفی، 395 نفر زن و مرد مجرد و متاهل سکن تهران انتخاب و مورد بررسی قرار گرفتند. برای جمع آوری داده ها از پرسش نامه نگرش سنجی استفاده شد.

یافته ها: در بین خانواده و اقوام 9.1 درصد افراد سابقه ازدواج موقت وجود دارد. عمده ترین موانع ازدواج موقت فرهنگ جامعه، مخالفت خانواده ها و مخالفت همسر ذکر شد. مردان، افراد مجرد، افراد شاغل، افراد ساکن در جنوب شهر و افرادی که در خانواده و اقوام آن ها سابقه ازدواج موقت وجود دارد بیش از سایرین (p£0.01) نسبت به ازدواج موقت گرایش دارند.

بحث: علی رغم وجود گرایش به ازدواج موقت میزان شیوع این ازدواج در جامعه مورد بررسی کم است

 

منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/62113904307.pdf

بررسی نقش خانواده در ارتباطات با جنس مخالف قبل از ازدواج در دختران دانشجو در تهران

 

بررسی نقش خانواده در ارتباطات با جنس مخالف قبل از ازدواج در دختران دانشجو در تهران

 

خلج آبادی فراهانی فریده,مهریار امیرهوشنگ

 

هدف از انجام این پژوهش شناخت عوامل خانوادگی پیش بینی کننده روابط با جنس مخالف قبل از ازدواج در بین دختران دانشجوی دانشگاه های شهر تهران است. تعداد 1743 دانشجوی دختر از چهار دانشگاه بزرگ در تهران با استفاده از روش نمونه  گیری خوشه ای طبقه ای دو مرحله ای و پرسشنامه بی نام محقق ساخته و به روش خود ایفایی وارد مطالعه شدند. به منظور تعیین عوامل پیش بینی کننده ارتباطات دوستی و پیشرفته قبل از ازدواج در سطوح خانوادگی تحلیل آماری دو متغیره و چند متغیره انجام شد.

تعداد 1400 دانشجو مجرد بوده و میانگین سنی نمونه مورد بررسی 4.21 سال بود. حدود نیمی از دختران ارتباطات دوستی با جنس مخالف را گزارش کرده اند در حالی که کمتر از یک چهارم آن ها ارتباط پیشرفته تر (نوعی تماس جنسی) و حدود یک دهم نزدیکی کامل جنسی داشته اند. تحلیل آماری نشان داد کنترل سختگیرانه والدین در دوران بلوغ، نگرش آزادانه والدین و احترام کم به نظرات والدین، مهم ترین پیش بینی کننده  های دوستی با جنس مخالف در سطح خانواده می باشند. هم چنین کنترل سختگیرانه والدین، جو نامناسب خانوادگی، نگرش آزادانه والدین و احترام کم به نظرات والدین پیش بینی کننده های مهم خانوادگی در نزدیکی جنسی با جنس مخالف قبل از ازدواج در بین دختران می باشند. اهمیت برخورداری از جو و روابط خوب خانوادگی و کنترل و نظارت متعادل والدین بر عملکرد نوجوانان در دوران بلوغ و هم چنین انتقال ارزش ها و اعتقادات توسط والدین به جوانان و بیان انتظارات از جوانان در مورد روابط قبل از ازدواج توسط والدین تاکید می گردد.

 

منبع : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/78913892403.pdf

 

نگاهی تحلیلی به مبانی فسخ ازدواج ناشی از بیماری ها

نگاهی تحلیلی به مبانی فسخ ازدواج ناشی از بیماری ها

 

 رفیعی محمدتقی,حبیبی نوده فاطمه

   فسخ ازدواج عمل حقوقی یک جانبه ای است که به موجب آن یکی از طرفین به صورت ارادی به هستی حقوقی عقد ازدواج پایان می دهد. قانون مدنی به تبعیت از نظر مشهور فقیهان در صورت وجود عیوب قرن، جذام، برص، افضا، زمین گیری و نابینایی از هر دو چشم در زن، به مرد و حق فسخ ازدواج و در صورت وجود عیوب جب، خصا و عنن در مرد، به زن حق این فسخ را داده است. امروزه برخی از این بیماری ها قابلیت درمان یافته اند و با توجه به فلسفه و مبانی فسخ ازدواج، دلیلی بر آن به سبب این عیوب موجود نیست اما به رغم پیشرفت هایی که در علم پزشکی حاصل شده است هر روز شاهد بیماری های مسری و خطرناک تر از عیوب مصرح در قانون مانند ایدز، هپاتیت B و سیفلیس هستیم که بنابر نظر متخصصان این حرفه درمان قطعی برای این بیماری ها یافت نشده است. به نظر می رسد مهم ترین فلسفه فسخ ازدواج مشروع به سبب بیماری ، جلوگیری از ضرر و حرج است که مطابق قواعد فقهی «لاضرر» و «لاحرج»، نباید هیچ گونه ضرر و حرجی به کسی وارد آید. با استمداد از این مبانی می توان گفت که قانون گذار تنها از باب تمثیل به ذکر بیماری های موجب فسخ ازدواج پرداخته است و نیز قایل به توسعه عیوب مصرح موجب فسخ ازدواج شد. با اتخاذ این راهکار شاید بتوان گفت که بر طبق قواعد فقهی «لاضرر» و «لاحرج» بین زن و مرد در استفاده از حق فسخ ازدواج تفاوت نیست و به هر دو طرف می توان در صورت وجود عیوب و بیماری های مسری و خطرناک، حق فسخ ازدواج داد.

 

منبع : http://www.sid.ir/FA/VEWSSID/J_pdf/3001413891504.pdf

دیدگاه اقشار مختلف شهر زاهدان درباره ازدواج و تنظیم خانواده

 

دیدگاه اقشار مختلف شهر زاهدان درباره ازدواج و تنظیم خانواده

 

رخشانی فاطمه,رزاقی عبدالواحد,رخشانی نژاد مالک

 

زمینه: یکی از راه کارهای لازم تنظیم خانواده در هر جامعه، شناسایی زمینه های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی برای اجرای سیاست تنظیم خانواده است.

هدف: مطالعه به منظور شناسایی دیدگاه های اقشار مختلف جامعه درباره مسایل تنظیم خانواده انجام شد.

این مطالعه کیفی با استفاده از پرسش نامه راهنما و به روش بحث گروهی متمرکز بر روی 16 گروه از زنان و مردان حاشیه و مرکز شهر و طلاب زن و مرد اهل تسنن و تشیع شهر زاهدان در سال 1378 انجام شد.

سن مناسب ازدواج از نظر افراد حاشیه شهر و طلاب تسنن پایین تر از سایر گروه ها بود. در مورد تصمیم گیری برای ازدواج جوان ها، اکثر گروه ها به نقش تعیین کننده خانواده در گذشته و تغییر آن به سمت افزایش نقش تصمیم گیری جوانان در ازدواج اشاره کرده بودند. اکثر گروه های شرکت کننده معتقد بودند که زوجین معمولا بلافاصله بعد از ازدواج صاحب فرزند می شوند. تعداد مناسب فرزند در بین زنان و مردان حاشیه شهر و طلاب اهل تسنن بیشتر از سایر گروه ها بود. محدود کردن فرزند مورد توافق همه گروه ها بود، ولی دلایل متفاوتی برای آن ذکر می کردند.

نتیجه گیری: به دلیل تفاوت بین گروه ها، لازم است در برنامه های آموزشی دیدگاه های اقشار مختلف به تفکیک مدنظر قرار گیرد تا اثر بخشی برنامه ها تضمین شود.


 

منبع : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/58813812105.pdf