ازدواج

ازدواج

وبلاگی پیرامون مشکلات جنسی
ازدواج

ازدواج

وبلاگی پیرامون مشکلات جنسی

تاثیر مشاوره قبل از ازدواج بر دانش دختران

 

معتمدی بتول,سلطان احمدی ژیلا,نیکیان یداله

 

سابقه و هدف: والدین همواره آرزومند داشتن کودکان سالم هستند. وجود کودکی بیمار با اختلالات مادرزادی و ژنتیکی مشکلات عدیده ای را به دنبال دارد. یکی از مهم ترین وظایف مراکز بهداشتی برگزاری کلاس های مشاوره قبل از ازدواج می باشد. این پژوهش به منظور تعیین تاثیر مشاوره قبل از ازدواج بر دانش دختران مراجعه کننده به مراکز مشاوره قبل از ازدواج در شهر کرمان انجام شد.

مواد و روش ها: این بررسی به روش نیمه تجربی در دو مرحله قبل از مشاوره و 2 تا 8 هفته بعد از مشاوره بر روی 116 دختری که به طور تصادفی انتخاب شدند، انجام گردید.

نتیجه گیری و توصیه ها: به طور کلی مشاوره قبل از ازدواج بر دانش دختران تاثیر دارد اما در موارد مراقبت های دوران بارداری و کنترل موالید نقاط ضعفی وجود دارد که باید مورد توجه قرار گیرد.


منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/59613832901.pdf

تاثیر محل زندگی (روستا / شهر) بر زمان ازدواج زنان در ایران

 

 

قاسمی اردهایی علی

 

آیا محل زندگی زنان بر سن ازدواج آنها تاثیر دارد یا خیر؟ برای پاسخ به این سوال، مدل تحلیل تحقیق با به کارگیری نظریه های اقتصادی، برابری جنسیتی، و نوسازی طرح ریزی شده است. برای ارزیابی مدل از داده های طرح آمارگیری مرکز آمار ایران در سال 1380 در مورد خصوصیات اجتماعی – اقتصادی خانوار استفاده شده است.

بنابراین، کلیه زنانی انتخاب شده اند که حداقل یک بار ازدواج کرده اند و محل تولد و سکونتشان یکی است. نتایج آزمون T نشان می دهد که میانگین سن ازدواج زنان در نواحی شهری (18.7 سال) و روستایی (17.6 سال) تفاوت معنی داری با هم دارند. نتایج آمارهای دومتغیری هم نشان می دهند که رابطه معنی داری بین محل زندگی و سایر متغیرهای مستقل تحقیق وجود دارد. محل زندگی زنان با میزان تحصیلات آنها بیشترین همبستگی را دارد، به طوری که زنان شهری نسبت به زنان روستایی از تحصیلات بالاتری برخوردارند. از طرف دیگر، تاثیر محل زندگی زنان بر سن ازدواج آنها در رگرسیون چند متغیری معنی دار نیست. بنابراین، محل زندگی زنان سن ازدواج آنها را تحت تاثیر قرار نمی دهد، بلکه سایر متغیرها (از جمله میزان تحصیلات) هستند که از طریق محل زندگی بر سن ازدواج زنان تاثیر می گذارند.


منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/71713860208.pdf

رتاثیر آموزش تعهد پیش از ازدواج بر بهبود ویژگی های تعهد در دختران دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد فسا

 

نجارپوریان سمانه,بهرامی فاطمه,اعتمادی عذرا

 

در این پژوهش تاثیر آموزش تعهد پیش از ازدواج بر بهبود ویژگی های تعهد در دختران دانشجو مورد بررسی قرار گرفت. بدین منظور، 30 نفر دانشجوی دختر از میان دانشجویان دانشگاه آزاد، به صورت تصادفی در دسترس انتخاب شدند. افراد گروه نمونه به طور تصادفی در دو گروه آزمایش (15 نفر) و گروه کنترل (15 نفر) گمارش شدند. طرح پژوهش، نیمه تجربی از نوع پیش آزمون ـ -پس آزمون با گروه کنترل بود.

پس از اجرای پیش آزمون با استفاده از آزمون سنجش ویژگی های تعهد فر1 (1988) برای هر دو گروه، گروه آزمایش به مدت 6 هفته، هر هفته یک جلسه 45 دقیقه ای، تحت آموزش پیش از ازدواج تعهد قرار گرفتند و پس از پایان این مدت، پس - آزمون سنجش ویژگی های تعهد، برای هر دو گروه اجرا شد. یافته های تحقیق با استفاده از روش تحلیل کوواریانس تجزیه و تحلیل شد. یافته ها نشان دادند که آموزش تعهد پیش از ازدواج، بر بهبود ویژگی های تعهد و افزایش میزان آن تاثیر مثبت داشته، و نمرات پس آزمون گروه آزمایش به طور معنی داری نسبت به نمرات گروه کنترل بیشتر است.


منبع : http://www.sid.ir/fa/VEWSSID/J_pdf/78913871306.pdf

تاثیر آموزش بر میزان آگاهی و نگرش بهداشتی زوجهای شرکت کننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج


مودی میترا,شریف زاده غلامرضا


ازدواج و تشکیل خانواده یکی از مهمترین رخدادهای زندگی هر فرد می باشد که اگر در شرایط مناسب و با آگاهی کافی صورت گیرد، اثرات مهمی بر سلامت فردی و اجتماعی می گذارد؛ به همین منظور در بیشتر جوامع، مشاوره قبل از ازدواج مورد توجه است و برای آن برنامه ریزی دقیقی صورت می گیرد. در این برنامه، زوجین با مسایل بهداشت باروری آشنا می شوند و این امر به ارتقای سطح سلامت آنان کمک موثری می نماید. این مطالعه با هدف تعیین میزان تاثیر آموزش قبل از ازدواج بر میزان آگاهی و نگرش بهداشتی زوجهای شرکت کننده در کلاسهای مشاوره قبل از ازدواج انجام شد.

روش تحقیق: این مطالعه نیمه تجربی از نوع قبل و بعد بر روی 250 زوج شرکت کننده در کلاس های آموزش مشاوره قبل از ازدواج انجام شد.

در این پژوهش با وجود آن که میانگین نمره آگاهی و نگرش در زوجین مورد مطالعه بعد از مداخله آموزشی افزایش یافته بود ولی این افزایش در سطح آگاهی بسیار بالا نبود؛ به طوری که نمره آگاهی زوجین مورد مطالعه تنها 4.3% افزایش داشت و پس از مداخله آموزشی تنها 8% آنان از آگاهی خوبی برخوردار بودند؛ بنابراین توصیه می شود برای رسیدن به تغییر رفتار نسبتا پایدار در افراد و ارتقای سطح سلامت زوجین جوان، بر کیفیت کلاسهای آموزشی تاکید بیشتری شود.


منبع : http://www.sid.ir/Fa/VEWSSID/J_pdf/61313870305.pdf